قبولی در کنکور هنر به علت وجود رقبا و منابع بسیار متنوع کار دشواری است؛ اما اگر داوطلبان از مشاور کنکور هنر خبره بهره ‌بگیرند می‌توانند زمان و منابع را به درستی مدیریت کنند و در کنکور موفق شوند. در این مقاله قصد داریم اصلی‌ترین نکات مشاوره کنکور هنر را در اختیارتان قرار دهیم تا اگر داوطلب گروه آزمایشی هنر هستید به کمک این اطلاعات برای این سال مهم برنامه‌ریزی درستی کنید و بهترین منابع در دسترستان باشند. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم.

اصلی‌ترین نکات مشاوره کنکور هنر 1402

کنکور هنر رشته‌های متنوع زیادی دارد و دانستن شرایط قبولی در هر کدام از این رشته‌ها مهم است. داوطلبان رشتۀ هنر لازم است با مشاور کنکور هنر 1401 دربارۀ نحوۀ قبولی در رشتۀ مدنظرشان تعامل داشته باشند چرا که منابع هر کدام از این رشته‌ها با دیگری متفاوت است. تعداد منابع کنکور بیش از آن است که داوطلب بخواهد همۀ آن‌ها را مطالعه کند بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که شما همۀ منابع را بخوانید و در هر رشته‌ای که خواستید شرکت کنید.

حال با هم به نحوۀ برنامه‌ریزی حرفه‌ای برای کنکور هنر می‌پردازیم.

بهترین شیوۀ برنامه‌ریزی  کنکور هنر

به طور کلی در کنکور هنر یک بخش دروس عمومی است و یک بخش دروس تخصصی. بنابراین مشاور کنکور هنر در برنامه‌ریزی‌ها باید به این نکته توجه کند که داوطلب در هر دو بخش موفق عمل کند. در مشاوره و برنامه‌ریزی کنکور هنر معمولاً بر اساس روز و هفته برنامۀ مطالعۀ داوطلب تعیین می‌شود. به طور مثال اگر داوطلب قصد قبولی در زیرگروه 1 را دارد لازم است روزانه دو درس درک عمومی هنر و خلاقیت تصویری را مطالعه کند. حال اگر قصدش قبولی در زیرگروه 4 است علاوه‌بر این دو درس می‌بایست درس خلاقیت نمایشی را هم اضافه کند.

با توجه به این تفاسیر آنچه مشخص است این است که هر داوطلب کنکور پس از انتخاب زیرگروه خود لازم است با کمک مشاور کنکور هنر دروس تخصصی را در برنامۀ هر روزۀ خود قرار دهد.

حال به دروس عمومی می‌پردازیم. رشتۀ هنر در کنکور یکی از رشته‌های شناور است و بسیاری از داوطلبان رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی در کنکور هنر هم شرکت می‌کنند. از این رو معمولاً میانگین دروس عمومی در کنکور هنر بالاست. با توجه به این مسئله داوطلبان اصلی رشتۀ هنر باید بتوانند از این میانگین درصد بهتری بیاورند تا بتوانند با پاسخ به سؤالات تخصصی رتبۀ خوبی در کنکورشان به دست آورند. در میان دروس عمومی ادبیات و معارف اهمیت بیشتری دارند چون میانگینشان بالاتر است.

گام های طلایی برای موفقیت در کنکور هنر

مشاور کنکور هنر همواره لازم است یک سری توصیه‌های خاص و طلایی برای داوطلبان داشته باشد. این نکات ریز و در عین حال مهم هستند که افراد را از هم متمایز می‌کنند و رتبه‌های برتر را می‌سازند. در این بخش قصد داریم به بررسی این گام‌های طلایی بپردازیم.

5 گام طلایی برای قبولی در کنکور هنر:

  1. انتخاب رشته: مشاوره و برنامه‌ریزی کنکور هنر فقط نباید روی رتبه تمرکز کند بلکه لازم است توجه ویژه به انتخاب رشتۀ تحصیلی صحیح داشته باشد.
  2. تعیین زمان: در رشتۀ هنر بهتر است به جای تعیین زمان برای مطالعه به دروسی که در طول روز باید مطالعه شود توجه کند.
  3. درک مفاهیم: در کنکور هنر افرادی موفق‌تر هستند که به درک عمیق‌تری از موضوع رسیده باشند. تحلیل مطالب می‌تواند باعث موفقیت داوطلب شود. در واقع روش مطالعه برای کنکور هنر کمی با رشته‌های دیگر متفاوت است و داوطلب باید بتواند شم هنری و درک عمیق از مطالب داشته باشد تا بتواند به سؤالات کنکور هنر به درستی پاسخ دهد.
  4. انتخاب منابع خوب: مشاور کنکور هنر می‌تواند به شما در انتخاب منابع خوب تست‌زنی کمک کند.
  5. توجه به زبان انگلیسی: زبان انگلیسی برای داوطلبان هنر اهمیت بسیاری دارد و لازم است زمان قابل قبولی برای مطالعۀ این درس اختصاص دهید.

فهرست کامل رشته‌های مجموعه هنر

رشتۀ هنر شامل 5 زیرگروه است که هر کدام از این زیرگروه‌ها مجموعه‌ای از رشته‌ها را شامل می‌شوند و مشاور کنکور هنر با توجه به علایق، سلایق و توانایی داوطلب کنکور او را برای موفقیت در بهترین زیرگروه هدایت می‌کند. فهرست رشته‌های مجموعۀ هنر به ترتیب زیر است:

رشته‌های زیرگروه 1: هنرهای تجسمی، آموزش ارتباط تصويری، ارتباط تصويری، نقاشی، چاپ، صنايع دستی، طراحی صحنه  ،طراحی پارچه، طراحی لباس، عكاسی، فرش، هنرهای صناعی، كاردانی عكاسی خبری، كاردانی فرش دستباف، كاردانی گرافيک، كاردانی گرافيك رايانه، کاردانی هنر های تجسمی، كاردانی هنر سفالگری، طراحی و ساخت طـلا و جواهر، تلويزيون و هنرهای ديجيتالی، مجسمه سازی، كتابت و نگارگری.

رشته‌های زیرگروه 2: باستان شناسی، طراحی صنعتی، مرمت بناهای تاريخی، مرمت و احيای بناهای تاريخی، هنر اسلامی، كاردانی باستان شناسی، كاردانی طراحی صنعتی.

رشته‌های زیرگروه 3: مرمت آثار تاريخی، موزه، كاردانی حفاظت و مرمت آثار تاريخی، كاردانی موزه.

رشته‌های زیرگروه 4: ادبيات نمايشی، بازيگری، سينما، كارگردانی تلويزيون، نمايش عروسكی، كاردانی انيميشن، كاردانی هنرهای نمايشی.

رشته‌های زیرگروه 5: آهنگ سازی،  موسيقی نظامی، نوازندگی موسيقی ايرانی، نوازندگی موسيقی جهانی.

معیارها و شاخص‌های مورد نیاز برای انتخاب رشته کنکور هنر

برای انتخاب رشتۀ کنکور هنر نیاز است به یک سری شاخص‌ها توجه ویژه شود که با مشاوره رایگان کنکور هنر می‌توان انتخاب رشتۀ مناسبی داشت. بنابراین در این بخش به بررسی این معیارها می‌پردازیم.

  1. نوع دانشگاه: ظرفیت کنکور هنر بسیار محدود است و رقابت برسر دانشگاه‌های تاپ هنر است. بنابراین برای انتخاب رشتۀ کنکور هنر لازم است به نوع دانشگاه انتخابی توجه ویژه کنید.
  2. اولویت در انتخاب رشته: در هنگام اولویت‌بندی رشته‌ها لازم است سه بخش داشته باشید: انتخاب‌های خوش‌بینانه ( احتمال قبولی در آن کم است) انتخاب واقع‌بینانه (احتمال قبولی در آن زیاد است) و انتخاب بدبینانه (در بدترین حالت در این رشته‌ها قبول خواهید شد).
  3. تحلیل کارنامه: مشاور کنکور هنر می‌تواند با توجه به رتبه و تراز شما کمکتان کند کارنامۀ خود را تحلیل کنید و مطابق با آن رشته‌ها را انتخاب کنید.

ضرایب دروس کنکور هنر مانند رشته‌های دیگر است؟

کنکور هنر هم مانند دیگر رشته‌ها دو دفترچۀ عمومی و اختصاصی دارد. ضرایب دروس عمومی مشابه مابقی رشته‌ها است یعنی زبان و ادبیات فارسی ضریب 4، زبان عربی ضریب 2، فرهنگ و معارف اسلامی ضریب 3 و زبان خارجه ضریب 2 دارد. برای دروس تخصصی کنکور هنر اما ضریب هر درس در زیرگروه‌ها متفاوت است که هر کدام در جدول جداگانه به صورت زیر هستند:

درک عمومی هنر

زیرگروه 1

زیرگروه 2

زیرگروه 3

زیرگروه 4

زیرگروه 5

4

3

3

3

3

درک عمومی ریاضی فیزیک

زیرگروه 1

زیرگروه 2

زیرگروه 3

زیرگروه 4

زیرگروه 5

1

3

1

1

1

ترسیم فنی

زیرگروه 1

زیرگروه 2

زیرگروه 3

زیرگروه 4

زیرگروه 5

1

2

2

1

1

خلاقیت تصویری و تجسمی

زیرگروه 1

زیرگروه 2

زیرگروه 3

زیرگروه 4

زیرگروه 5

4

4

2

2

1

خلاقیت موسیقی

زیرگروه 1

زیرگروه 2

زیرگروه 3

زیرگروه 4

زیرگروه 5

1

1

1

1

4

خلاقیت نمایشی

زیرگروه 1

زیرگروه 2

زیرگروه 3

زیرگروه 4

زیرگروه 5

1

1

1

4

1

اصول مواد

زیرگروه 1

زیرگروه 2

زیرگروه 3

زیرگروه 4

زیرگروه 5

1

1

1

1

1

 

دانشگاه‌های پرطرفدار کنکور هنر

همان‌طور که قبلاً به این مسئله اشاره شد تعداد دانشگاه‌های پرطرفدار هنر در ایران زیاد نیست و از طرفی ظرفیت این دانشگاه‌ها هم محدود است. از این رو داوطلبان کنکور هنر در رقابت سختی برای کسب صندلی در این دانشگاه‌ها هستند. فهرست معروف‌ترین و پرطرفدارترین دانشگاه‌های هنر ایران عبارت‌اند از:

  • دانشگاه هنر اصفهان
  • دانشگاه هنر تهران
  • دانشگاه هنر تبریز
  • دانشگاه هنر شیراز
  • دانشگاه هنر سوره
  • دانشگاه صدا و سیما
  • دانشگاه هنر سمنان
  • دانشگاه هنر الزهرا
  • دانشگاه تهران مرکز
  • دانشگاه علوم تحقیقات

بهترین منابع برای کنکور هنر 1402

آنچه در بخش عمومی کنکور هنر خواهد آمد مشابه دیگر رشته‌ها است و همان‌طور که می‌دانید کتاب‌های ادبیات، عربی، معارف و زبان سه سال آخر دبیرستان منابع اصلی بخش عمومی مباحث کنکور هنر خواهند بود. برای یافتن بهترین منابع کمک درسی و تست‌زنی این بخش مشاور کنکور هنر و حتی خود شما صاحب نظرید و می‌توانید از میان تنوع بسیار زیاد این کتاب‌ها چند منبع خوب و مناسب خود را تهیه کنید. دربارۀ منابع اختصاصی لازم است ابتدا از بودجه‌بندی کنکور هنر مطلع شوید و مطابق با آن منابع کمک درسی را تهیه کنید.

بودجه بندی کنکور هنر

بودجه‌بندی زیرگروه‌های کنکور هنر در دروس اختصاصی به شرح زیر خواهد بود:

مبانی هنرهای تجسمی، طراحی 1، طراحی 2، آشنایی با بناهای تاریخی، خط در گرافیک، ترسیم فنی و نقشه کشی، کارگاه نقاشی،عکاسی 1، عکاسی 2، طراحی اندام و لباس، کارگاه طراحی نقوش سنتی 1، حجم سازی 1، آشنایی با صنایع دستی ایران 1، مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی، شناخت سازهای ارکستر سمفونیک 1، شناخت سازهای ارکستر سمفونیک 2، سازشناسی ایرانی، شناخت مواد و مصالح، کاربرد رایانه در نقشه‌کشی، حجم شناسی و ماکت شناسی، پایه و اصول  صفحه آرایی، مبانی تصویر سازی، اصول و مبانی طراحی صحنه، اصول و مبانی ماسک و گریم، تاریخ هنر ایران، تاریخ هنر جهان، دانش فنی پایه – پویانمایی (انیمیشن)، طراحی شخصیت در پویانمایی، متحرک سازی دو بعدی، دانش فنی تخصصی – پویانمایی (انیمیشن)، طراحی فضا و صحنه در پویانمایی، تولید پویانمایی سه بعدی صحنه ای.

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید تعداد منابع کنکور هنر آنقدر زیاد است که حتی افراد با رتبه‌های برتر این رشته هم روی تمامی این درس‌ها متمرکز نمی‌شوند بلکه با توجه به زیرگروهشان و ضریب هر درس در آن زیرگروه برنامه‌ریزی می‌کنند. مشاور کنکور هنر هم با توجه به حجم زیاد مطالب منابعی را معرفی می‌کند که سرفصل‌های کنکور هنر را داشته باشند و تست‌زنی در این بخش‌ها به داوطلب کمک کند کنکور موفقی داشته باشد.

در این مرحله مشاور معمولاً به طور میانگین سه کتاب کمک درسی مناسب را به داوطلب پیشنهاد می‌دهد و خود داوطلب با توجه به شرایط بهترین منابع کنکور هنر را انتخاب می‌کند. به طور مثال برای درس تخصصی درک عمومی هنر برای کنکور 1401 معمولاً این منابع معرفی می‌شوند: تاریخ هنر گامبریج، آموزش درک عمومی 1 و 2 انتشارات کلک معلم، هنر در گذر زمان هلن گاردنر، مجموعه سؤالات درک عمومی هنر سری آبی انتشارات قلم چی.

زیر گروه‌های رشته هنر

هرکدام از زیرگروه‌های رشتۀ هنر رشته‌های تحصیلی مختص خود را دارند و افراد باید ابتدا رشتۀ تحصیلی خود را انتخاب کنند و سپس به فراخور ضرایب هر درس شروع به مطالعه برای کنکور کنند. بنابراین مشاور کنکور حتی قبل از سال کنکور می‌تواند بر آیندۀ یک کنکوری تأثیرگذار باشد.

بسیاری از افراد برای مدیریت هزینه‌ها و همزمان روشن شدن مسیر کنکورشان از مشاور کنکور هنر رایگان کمک می‌گیرند. این مقاله هم به نوعی همین تأثیر را خواهد داشت. همچنین مشاوره تلفنی کنکور هنر می‌تواند هم در وقت و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و راه صحیح کنکور را به داوطلب نشان دهد.

داوطلب کنکور باید بداند که علاقه‌اش به نمایش است، موسیقی دوست دارد، باستان‌شناسی، عکاسی یا گرافیک دوست دارد یا… . هرکدام این علایق در یک زیرگروه جای می‌گیرد و مشاور کنکور می‌تواند با کنار هم قرار دادن علاقه و توان داوطلب به او در انتخاب رشتۀ تحصیلی مناسب یاری دهد.

آیا شرکت در کنکور هنر و تجربی همزمان امکان پذیر می باشد؟ رشته‌های هنر و زبان جزو گروه‌های آزمایشی شناور هستند. شناور به این معناست که داوطلبان دیگر رشته‌ها هم می‌توانند در این آزمون شرکت کنند حال چه رشتۀ تجربی باشند، چه ریاضی و چه انسانی.