اینکه در کنکور از هر درس چند سؤال خواهد آمد برای کنکوری‌های هدفمند اهمیت زیادی دارد. تعداد سؤالات هر درس و هر مبحث همان بودجه‌بندی کنکور است و دانستن آن کمک می‌کند کنکوری برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد. مثلاً اگر طی چند سال از یک مبحث در حد یک سؤال در کنکور آمده پس می‌توان در مقایسه با مباحث پرنکتۀ دیگر زمان کمتری را برایش صرف کرد.

با توجه به اهمیت این مسئله از کنکور سال‌های گذشته نتایج زیادی را برداشت کرده‌ایم و در این مقاله قصد داریم بودجه‌بندی پنج رشتۀ تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان را با جزئیات در اختیارتان قرار دهیم.

بودجه بندی کنکور 1402 تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان

رقابت در کنکور شدید است و افرادی که قصد موفقیت در این آزمون را دارند نمی‌خواهند نکته‌ای را از دست بدهند. بررسی بودجه‌بندی کنکور سال‌های گذشته می‌تواند شمای کلی کنکور هر سال را تعیین کند. درست است که هر سال تغییراتی در این بودجه‌بندی وجود دارد اما این تغییرات آنچنان زیاد نیست و می‌توان به تجربیات قبلی اعتماد کرد.

در کنکور دو دفترچۀ سؤال در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد که شامل دروس عمومی و تخصصی می‌شود. اولین دفترچه مربوط به دروس عمومی است که 100 پرسش در آن وجود دارد. در ادامه تعداد سؤالات کنکور از هر مبحث را با هم بررسی می‌کنیم.

نکات مهم در بودجه‌بندی رشتۀ تجربی

رشتۀ تجربی بیشترین تعداد داوطلبان را در میان تمام رشته‌ها به خود اختصاص داده است؛ بنابراین رقابت بسیار شدیدی در این رشته وجود دارد و لازم است که کنکوری‌ها از هیچ نکته‌ای غافل نشوند. مخصوصاً از دروس عمومی که می‌توانند رتبۀ آن‌ها را تا حد زیادی جابه‌جا کنند. ما در این بخش به ترتیب هرکدام از دروس عمومی و سپس تخصصی را بررسی می‌کنیم تا بودجه‌بندی دروس کنکور کاملاً شفاف شود.

بودجه‌بندی درس ادبیات در رشتۀ تجربی

در دروس عمومی اولین درس ادبیات است. تعداد سؤالات این درس در کنکور 25 عدد است و ضریب آن 4 است.  منابع درس ادبیات کتاب فارسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم است و به طور معمول خوب است که داوطلب کنکور حدود 18 دقیقه از زمان آزمون را صرف پاسخگویی به سؤالات ادبیات کند.

با توجه به بودجه‌بندی این درس در سه سال 98 و 99 و 1400 می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که:

معنی لغت املا قرابت معنایی تاریخ ادبیات دستور زبان آرایه‌های ادبی
3 پرسش 3 پرسش 9 پرسش 1 پرسش 5 پرسش 4 پرسش


بودجه‌بندی درس عربی در رشتۀ تجربی

تعداد سؤالات عربی در درس‌های کنکور تجربی 25 عدد است و ضریب این درس 2 است. البته با توجه به دشواری این درس کسانی که بتوانند درصد بالایی را کسب کنند می‌توانند جایگاه بهتری در کنکور داشته باشند. منابع کنکور عربی سه کتاب دهم و یازدهم و دوازدهم این درس است و مدت زمان پاسخگویی به سؤالات کنکور این درس بهتر است حدود 20 دقیقه در نظر گرفته شود.

با توجه به بودجه‌بندی کنکور در جدول زیر به بررسی تعداد سؤالات هر مبحث می‌پردازیم:

ترجمه و مفاهیم متن و درک مطلب تحلیل صرفی حرکت‌گذاری قواعد
10 پرسش 4 پرسش 3 پرسش 1 پرسش 7 پرسش


بودجه‌بندی درس دین و زندگی در رشتۀ تجربی

در کنکور تعداد سؤالات درس عمومی دین‌و زندگی 25 عدد و ضریب این درس 3 است. منابع کنکوری این درس سه کتاب دهم و یازدهم و دوازدهم است و پیشنهاد می‌شود که حدود 17 دقیقه برای این درس زمان صرف شود.

بودجه‌بندی کنکور در سه سال اخیر برای این درس نشان داده که از کتاب پایۀ دهم دین‌و زندگی معمولاً 9 سؤال آمده، از پایۀ یازدهم 8 سؤال و از پایۀ دوازدهم هم 8 سؤال آمده است.


بودجه‌بندی درس زبان انگلیسی در رشتۀ تجربی

در بخش زبان‌های خارجی داوطلب می‌تواند زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی یا روسی را انتخاب کند اما آنچه متداول‌تر است زبان انگلیسی است که به بودجه‌بندی آن می‌پردازیم. زبان انگلیسی در کنکور آخرین بخش سؤالات عمومی را تشکیل می‌دهد. 25 سؤال در آن مطرح می‌شود، ضریب 2 دارد و بودجه‌بندی کنکوری آن به صورت مبحثی است. مدت زمان زبان کنکور یا همان زمان پاسخگویی به سؤالات کنکور زبان حدوداً 20 دقیقه باید باشد.

گرامر واژگان درک مطلب کلوز تست
4 پرسش 8 پرسش 8 پرسش 5 پرسش


بودجه‌بندی درس زمین‌شناسی در رشتۀ تجربی

پس از اتمام مهلت پاسخگویی به دفترچۀ عمومی نوبت به دفترچۀ دروس تخصصی می‌رسد. در کنکور تجربی دروس تخصصی شامل زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی می‌شود. تعداد تست‌های کنکور تجربی در بخش دروس تخصصی 170 تست است و 175 دقیقه زمان برای آن‌ها در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد. بودجه‌بندی کنکور تجربی با توجه به سال‌های اخیر می‌تواند به داوطلبان کمک کند به صورت هدفمند و صحیح برنامه‌ریزی کنند.

حال به بررسی اولین درس تخصصی یعنی زمین‌شناسی می‌پردازیم. تعداد سؤالات این درس 25 عدد است و بهتر است در 20 دقیقه به آن پاسخ داده شود. ضریب این درس در زیرگروه‌ها به ترتیب زیر است:

زیرگروه 5 زیرگروه 4 زیرگروه 3 زیرگروه 2 زیرگروه 1
1 1 4 1 0

از نظر مبحثی بودجه‌بندی این درس به شکل زیر است:

آفرینش کیهان و تکوین منابع معدنی، زیربنای تمدن و توسعۀ صنعتی منابع آب و خاک سازه‌های مهندسی سلامت پویایی زمین زمین‌شناسی ایران
5 پرسش 3 پرسش 4 پرسش 3 پرسش 4 پرسش 3 پرسش 3 پرسش


بودجه‌بندی درس ریاضی در رشتۀ تجربی

درس ریاضی از دیگر مباحث بسیار مهم کنکور سراسری در رشتۀ تجربی است. بودجه‌بندی ریاضی کنکور تجربی با دقت بر کنکور سال‌های گذشته به دست آمده و این درس از اهمیت زیادی برخوردار است. تعداد سؤالات ریاضی کنکور تجربی30 عدد است و بهتر است حدود 47دقیقه برای حل آن وقت صرف کنید. ضرایب این درس در 5 زیرگروه به ترتیب زیر است:

زیرگروه 5 زیرگروه 4 زیرگروه 3 زیرگروه 2 زیرگروه 1
3 4 3 3 2

سؤالات ریاضی کنکور تجربی با توجه به مباحث مختلف آن به ترتیب زیر در کنکور مطرح می‌شود:

مثلثات هندسه احتمالات مشتق الگو معادلات و نامعادلات لگاریتم
4 پرسش 3 پرسش 2 پرسش 4 پرسش 1 پرسش 3 پرسش 2 پرسش
آمار کاربرد مشتق مقاطع مخروطی شمارش بدون شمردن حد و پیوستگی تابع
1 پرسش 2 پرسش 1 پرسش 1 پرسش 4 پرسش 2 پرسش


بودجه‌بندی درس زیست‌شناسی در رشتۀ تجربی

یکی از مهم‌ترین درس‌های کنکور تجربی، زیست‌ کنکور تجربی است که تعدا سؤالات آن در کنکور 50 عدد است و بهتر است در 36 دقیقه به آن پاسخ داده شود. ضرایب سؤالات زیست کنکور تجربی در زیرگروه‌ها به این شکل است:

زیرگروه 5 زیرگروه 4 زیرگروه 3 زیرگروه 2 زیرگروه 1
2 2 2 4 4

با توجه به بودجه‌بندی سؤالات کنکور تجربی برای درس زیست‌شناسی، نحوۀ طراحی سؤالات در این درس به این صورت است که از پایۀ دهم 16 سؤال، از پایۀ یازدهم 18 سؤال و از پایۀ دوازدهم 16 سؤال خواهد آمد. بودجه‌بندی زیست کنکور تجربی همواره باید با نگاهی ترکیبی به سؤالات مطالعه شود.


بودجه‌بندی درس فیزیک در رشتۀ تجربی

مباحث مهم فیزیک در کنکور تجربی به این صورت است که تعداد سؤالات آن در هر کدام از سه کتاب دهم و یازدهم و دوازدهم متفاوت است. تعداد سؤالات فیزیک کنکور 30 عدد است و مدت زمان پاسخگویی به سؤالات 37 دقیقه است. ضریب این درس در بودجه‌بندی فیزیک کنکور تجربی در زیرگروه‌ها به صورت زیر است:

زیرگروه 5 زیرگروه 4 زیرگروه 3 زیرگروه 2 زیرگروه 1
2 3 2 2 2

از فیزیک پایۀ دهم 8 سؤال، پایۀ یازدهم 9 سؤال و پایۀ دوازدهم 13 سؤال می‌آید.

بودجه‌بندی فیزیک کنکور با توجه به این تعداد سؤالات در هر کتاب مشخص می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که سؤالات کنکور سراسری صرفاً از یک مبحث نیستند و معمولاً با مباحث دیگر آن درس ترکیب می‌شوند.

بودجه‌بندی درس شیمی در رشتۀ تجربی

در دفترچۀ تخصصی کنکور تجربی آخرین درس شیمی است. بودجه‌بندی کنکوری شیمی در رشتۀ تجربی به این صورت است که تعداد سؤالات شیمی در کنکور تجربی 35 عدد بوده و مدت زمان پاسخگویی به این سؤالات کنکور 35 دقیقه برآورد شده است. ضریب سؤالات شیمی کنکور در زیرگروه‌های تجربی به ترتیب زیر است:

زیرگروه 5 زیرگروه 4 زیرگروه 3 زیرگروه 2 زیرگروه 1
2 2 2 4 3

از شیمی دهم حدود 8 سؤال از شیمی یازدهم 14 سؤال و از شیمی دوازدهم 13 سؤال می‌آید.

نکات مهم در بودجه‌بندی رشتۀ ریاضی

پس از بودجه‌بندی رشتۀ تجربی نوبت به بودجه‌بندی رشتۀ پرطرفدار بعدی یعنی رشتۀ ریاضی می‌رسد. بودجه‌بندی دروس عمومی در تمامی رشته‌های تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان یکسان است بنابراین در این بخش فقط به دفترچۀ تخصصی مابقی رشته‌ها می‌پردازیم.

آنچه همۀ داوطلبان کنکور لازم است بدانند اهمیت بیشتر دروس تخصصی در مقایسه با دروس عمومی (تأثیر سه برابر) است. این مسئله از تعداد سؤالات این دروس در آزمون نیز مشخص است. افرادی که قصد قبولی در رشته‌های دانشگاهی کنکور ریاضی را دارند لازم است در برنامه‌ریزی‌های خود به بودجه‌بندی کنکور در این بخش دقت بیشتری کنند.

بودجه‌بندی درس ریاضی در رشتۀ ریاضی

تعداد سؤالات ریاضی در کنکور رشتۀ ریاضی 55 سؤال است که مدت زمان در نظر گرفته شده برای آن 85 دقیقه است. ضرایب ریاض در سه زیرگروه این رشته به ترتیب زیر است:

زیرگروه 3 زیرگروه 2 زیرگروه 1
3 4 4

در بودجه‌بندی درس ریاضی مباحثی که سؤالات از آن‌ها مطرح می‌شود شامل دروس  دیفرانسیل، ریاضی پایه، هندسه تحلیلی، ریاضیات گسسته، جبر و آمار و مدلسازی است. تعداد سؤالات هر مبحث به شرح زیر است:

مجموعه، الگو و دنباله تابع حد و پیوستگی مشتق تالس و تشابه ترکیبات روابط طولی مثلث آمار
2 2 3 3 2 4 1 2
توان گویا تجسم فضایی تبدیل‌های هندسی ماتریس بردار احتمال نظریۀ اعداد گراف
1 2 2 3 1 2 4 2
مقاطع مخروطی مبانی ریاضی چندضلعی‌ها مثلثات معادله و نامعادله تابع لگاریتمی حد نامتناهی و بی‌نهایت دایره
3 3 1 3 2 1 1 3

بودجه‌بندی درس فیزیک در رشتۀ ریاضی

درس دوم دفترچۀ کنکور ریاضی، فیزیک است که اهمیت زیادی دارد. این درس از مباحث مختلفی تشکیل شده که می‌تواند داوطلب را تا حد زیادی برای موفق شدن در کنکور یاری دهد. در بودجه‌بندی فیزیک کنکور در رشتۀ ریاضی در نظر داشته باشید که از این درس 45 سؤال خواهد آمد و 55 دقیقه برای پاسخگویی به آن در نظر گرفته شده است. ضریب این درس برای سه زیرگروه به شرح زیر است:

زیرگروه 3 زیرگروه 2 زیرگروه 1
2 3 3

از کتاب دهم فیزیک معمولاً 13 سؤال، از کتاب یازدهم 13 سؤال و از دوازدهم 19 سؤال در کنکور می‌آید که اهمیت این درس در سال دوازدهم از همین تعداد پرسش‌های موجود در آن کاملاً مشخص است.

بودجه‌بندی درس شیمی در رشتۀ ریاضی

تحلیل و بررسی بودجه‌بندی کنکور می‌تواند به داوطلبان کمک کند با این درس ارتباط خوبی برقرار کنند و درصد بالایی از آن را در کنکور ریاضی کسب کنند. تعداد سؤالات درس شیمی در کنکور ریاضی 35 عدد است و مدت زمان پاسخگویی به آن 35 دقیقه برآورد شده است. ضریب این درس در زیرگروه‌های ریاضی به شرح زیر است:

زیرگروه 3 زیرگروه 2 زیرگروه 1
3 3 2

به طور حدودی می‌توان گفت  که از کتاب شیمی 10 سؤال حفظی خواهد آمد که متن دقیق آن در کتاب موجود است، 14 سؤال محاسباتی است که از مسائل موجود در این درس استخرج شده و 9 سؤال صحیح و غلط و 2 سؤال به صورت جای‌خالی خواهد بود.

نکات مهم در بودجه‌بندی رشتۀ انسانی

رشتۀ انسانی در کنکور بسیار پرطرفدار است و رقابت میان داوطلبان آن بسیار شدید است. از این رو برنامه‌ریزی لازم است براساس بودجه‌بندی کنکور انسانی باشد تا داوطلب کنکور بتواند در این آزمون به صورت حساب‌شده آمادگی خود را به دست آورد.

در دفترچۀ تخصصی رشتۀ انسانی 10 درس تخصصی وجود دارد که شامل ریاضی، اقتصاد، عربی ، ادبیات، تاریخ، جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه، منطق و روان‌شناسی می‌شود. حال به بررسی این دروس می‌پردازیم.

بودجه‌بندی درس ریاضی در رشتۀ انسانی

در کنکور انسانی 20 سؤال ریاضی مطرح می‌شود و 25 دقیقه زمان برای پاسخ به این سؤالات در نظر گرفته شده است. ضریب ریاضی در کنکور انسانی در 5 زیرگروه به شرح زیر است:

زیرگروه 5 زیرگروه 4 زیرگروه 3 زیرگروه 2 زیرگروه 1
             3 3 4 4 2

تعداد سؤالات هر مبحث ریاضی در کنکور سراسری انسانی نیز به این ترتیب است:

عبارت‌های جبری معادلۀ درجه دوم تابع کار با داده‌های آماری نمایش داده‌ها
1 تا 2 پرسش 1 پرسش 5 تا 6 پرسش 1 تا 2 پرسش 0 تا 2 پرسش
آشنایی با منطق و استدلال ریاضی آمار آمار و احتمال الگوهای خطی الگوهای غیرخطی
1 تا 2 پرسش 1 تا 2 پرسش 2 تا 5 پرسش 1 تا 2 پرسش 1 تا 2 پرسش

بودجه‌بندی درس اقتصاد در رشتۀ انسانی

درس اقتصاد شامل 15 سؤال حفظی است که 10 دقیقه زمان برای پاسخگویی به آن‌ها محاسبه شده است. ضریب اقتصاد در 5 زیرگروه‌های رشتۀ انسانی به ترتیب زیر است:

زیرگروه 5 زیرگروه 4 زیرگروه 3 زیرگروه 2 زیرگروه 1
            2 2 3 2 1

در بودجه‌بندی کنکور برای درس اقتصاد مباحث به شکل زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

آشنایی با اقتصاد نهادهای پولی و مالی توسعه اقتصادی مدیریت کلان اقتصادی اقتصاد چهان و ایران
حدود 7 پرسش 2 تا 4 پرسش 1 تا 2 پرسش 1 پرسش 2 الی 3 پرسش

بودجه‌بندی درس ادبیات در رشتۀ انسانی

درس ادبیات تخصصی برای رشتۀ انسانی در کنکور دارای 30 سؤال است و در بودجه‌بندی کنکور به ترتیب زیر با این حدود خواهد بود:

معنی لغت تاریخ ادبیات و سبک شناسی عروض قافیه آرایۀ ادبی قرابت معنایی
1 پرسش 7 تا 11 پرسش 6 تا 8 پرسش 1 تا 2 پرسش 7 تا 8 پرسش 2 تا 5 پرسش

ضریب این درس هم در کنکور انسانی در زیرگروه‌ها به ترتیب زیر است:

زیرگروه 5 زیرگروه 4 زیرگروه 3 زیرگروه 2 زیرگروه 1
            2 2 2 2 4

بودجه‌بندی درس عربی در رشتۀ انسانی

در دفترچۀ تخصصی رشتۀ انسانی از درس عربی 20 سؤال می‌آید. ضریب این درس در کنکور انسانی به شرح زیر است:

زیرگروه 5 زیرگروه 4 زیرگروه 3 زیرگروه 2 زیرگروه 1
            1 1 1 1 4

درس عربی یکی از مهم‌ترین دروس تخصصی رشتۀ انسانی در بارم‌بندی کنکور است. نحوۀ بودجه‌بندی این درس به شرح زیر است:

ترجمه و تعریب تحلیل صرفی اعرابگذاری قواعد
8 تا 9 سؤال 3 سؤال 1 سؤال 7 تا 8 سؤال

بودجه‌بندی درس تاریخ و جغرافیا در رشتۀ انسانی

به هر کدام از درس‌های تاریخ و جغرافیا 15 سؤال اختصاص داده شده و مدت زمان پاسخگویی به آن‌ها 25 دقیقه است. این بخش از دفترچۀ انسانی قدرت حفظ مطالب را در داوطلب محک می‌زند و معمولاً طبق بودجه‌بندی کنکور سال‌های گذشته از هر کدام از سه کتاب دهم، یازدهم و دوازدهم 5 سؤال مطرح می‌شود.

بودجه‌بندی درس علوم اجتماعی در رشتۀ انسانی

این درس حفظی و مفهومی در کنکور دارای 20 پرسش است و شما 15 دقیقه فرصت دارید که به آن‌ها پاسخ دهید. در بودجه‌بندی کنکور آنچه مشخص است این است که سؤالات درس علوم اجتماعی از حالت حفظی به سمت مفهومی شدن پیش می‌رود. منابع این درس کتاب‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هستند و معمولاً یکی دو سؤال به صورت ترکیبی از سه کتاب خواهند بود. به غیر از سؤالات ترکیبی تقسیم‌بندی مابقی سؤالات تقریباً به شکل زیر هستند:

پایۀ دهم پایۀ یازدهم پایۀ دوازدهم
2 تا 6 سؤال 6 تا 8 سؤال 1 تا 2 سؤال

بودجه‌بندی درس فلسفه و منطق در رشتۀ انسانی

در بودجه‌بندی کنکور این درس تخصصی هم 25 سؤال مطرح شده که 25 دقیقه زمان برای پاسخ دادن به آن در نظر گرفته شده است و منابع آن کتاب‌های دهم و یازدهم و دوازدهم است. از دو کتاب دهم و یازدهم حدوداً 10 سوال و از پایۀ یازدهم هم حدوداً 5 سؤال در کنکور خواهد آمد.

بودجه‌بندی درس روان‌شناسی در رشتۀ انسانی

تعداد سؤالات روان‌شناسی 20 عدد است و در 15 دقیقه بهتر است که به سؤالات روان‌شناسی کنکور پاسخ داد. با توجه به بودجه‌بندی کنکور یکی دو سؤال را به صورت ترکیبی مطرح می‌کنند و بقیه مطابق جدول زیر طراحی می‌شوند:

تعریف و روش مورد مطالعه روان‌شناسی رشد احساس، توجه وادراک حافظه و علل فراموشی تفکر (1) حل مسئله تفکر (2)تصمیم‌گیری انگیزه و نگرش روان‌شناسی سلامت
3 تا 7 سؤال 3 تا 4 سؤال 1 تا 3 سؤال 1 تا 3 سؤال 2 سؤال 2 تا 4 سؤال 1 تا 2 سؤال 0 تا 1 سؤال

نکات مهم در بودجه‌بندی رشتۀ هنر

با توجه به بودجه‌بندی درس‌ها در کنکور به رشتۀ مهم بعدی یعنی هنر می‌پردازیم. این رشته هم دارای دروس عمومی و تخصصی است و دروس عمومی آن مانند سه رشتۀ قبلی است. اما آنچه در رشتۀ هنر کار را برای داوطلب دشوار می‌کند پراکندگی مطالب در درس‌های تخصصی است. دانستن بودجه‌بندی کنکور هنر نقش بسیار مهمی در آگاهی و آمادگی داوطلب کنکور خواهد داشت چرا که باعث می‌شود بهتر برای سال کنکور خود برنامه‌ریزی کند.

در این بخش قصد داریم به دروس تخصصی کنکور هنر بپردازیم.

بودجه‌بندی درس درک عمومی هنر در رشتۀ هنر

در دفترچۀ تخصصی هنر اولین درس، درک عمومی هنر است. تعداد تست‌های این درس 30 عدد است و باید در 25 دقیقه به سؤالات پاسخ داده شود. مباحثی که در این بخش مطرح می‌شوند و تعدا آن‌ها به شرح زیر هستند:

سبک های هنری صنایع دستی عکاسی موسیقی نمایش
5 سؤال 2 سؤال 3 سؤال 1 سؤال 4 سؤال

بودجه‌بندی درس درک عمومی ریاضی-فیزیک در رشتۀ هنر

این درس نیز دارای 30 سؤال است و از جمله دروس مفهومی هنر به حساب می‌آید. بودجه‌بندی کنکور هنر برای این درس با این ترتیب خواهد بود:

اعداد حقیقی معادله نسبت و تناسب رادیکال هوش هندسی درصد هوش و ریاضی اعداد گویا مثلث الگو سازی
2 سؤال 1 سؤال 2 سؤال 1 سؤال 3 سؤال 1 سؤال 1 سؤال 1 سؤال 2 سؤال 2 سؤال
چند ضلعی تبدیلات هندسی هندسه در فضا دایره فشار گرما کار و انرژی نور خواص مواد
3 سؤال 3 سؤال 2 سؤال 1 سؤال 1 سؤال 1 سؤال 1 سؤال 1 سؤال 1 سؤال

بودجه‌بندی درس ترسیم فنی در رشتۀ هنر

درس تخصصی بعدی در کنکور هنر درس ترسیم فنی است که 20 سؤال دارد و  لازم است که در 24 دقیقه به آن پاسخ داده شود. مباحث این درس به ترتیب زیر است:

تاریخچه مثلث چند ضلعی ترسیمات هندسی برش و تداخل جایگاه خط و صفحه رسم سه نما
1 سؤال 1 سؤال 2 سؤال 2 سؤال 1 سؤال 1 سؤال 1 سؤال
مجهول یابی تصاویر سه بعدی هندسه احجام مقیاس نقشه کشی معماری مکعبات کوچک
3 سؤال 1 سؤال 1 سؤال 1 سؤال 3 سؤال 1 سؤال

بودجه‌بندی درس خلاقیت تصویری تجسمی در رشتۀ هنر

این درس تخصصی هم تعداد سؤالات کنکور آن 20 سؤال و 24 دقیقه زمان برای پاسخ است و مباحثی که در بودجه‌بندی کنکور مطرح می‌شوند به صورت زیر خواهند بود:

عناصر و کیفیات بصری شناخت تکنیک و
ابزار
شناخت آثار هنرمندان شناخت سبک های هنری مبانی طراحی گرافیک دیگر موضوعات
5 سؤال 2 سؤال 3 سؤال 3 سؤال 3 سؤال 4 سؤال

بودجه‌بندی درس خلاقیت نمایشی در رشتۀ هنر

بودجه‌بندی درس خلاقیت نمایشی به شرح زیر است. این درس 20 سؤال را در کنکور به خود اختصاص می‌دهد و طی 13 دقیقه باید به این سؤالات پاسخ داده شود.

عناصر نمایش نمایش در شرق ماسک و گریم نمایش در ایران نمایش عروسکی سینمای ایران مباحث فنی سینما
1 سؤال 1 سؤال 1 سؤال 3 سؤال 1 سؤال 4 سؤال 2 سؤال
سینمای ملل سبک های سینمایی کارگردانان خلاق دوره ی صامت

 

درک تصویر اسطوره و حماسه انیمیشن
2 سؤال 1 سؤال 1 سؤال 2 سؤال 1 سؤال 1 سؤال

بودجه‌بندی درس خلاقیت موسیقی در رشتۀ هنر

درس خلاقیت موسیقی هم از جمله دروس تخصصی هنر است که 20 سؤال و 20 دقیقه وقت پاسخگویی دارد. با توجه به بودجه‌بندی دروس کنکور هنر ترتیب سؤالاتی که معمولاً در این در مطرح می‌شود به شرح زیر است:

مد شناسی موسیقی ایرانی سازشناسی غربی سازشناسی
ایرانی
تاریخ
موسیقی
غرب
تاریخ
موسیقی
ایران
3 سؤال 4 سؤال 2 سؤال 1 سؤال 1 سؤال
موسیقی فیلم فرم شناسی آکورشناسی هارمونی
2 سؤال 2 سؤال 2 سؤال 3 سؤال

بودجه‌بندی درس خواص مواد در رشتۀ هنر

آخرین بخش سؤالات تخصصی کنکور هنر مربوط به درس خواص مواد است. در این بخش 20 سؤال و 27 دقیقه زمان پاسخگویی تعیین شده است که بودجه‌بندی مباحث آن به شرح زیر است:

موادومصالح کاغذ و چاپ شیشه الیاف نساجی شیمی رنگ عکاسی
3 سؤال 4 سؤال 1 سؤال 2 سؤال 1 سؤال 1 سؤال
ابزار و اسلوب های هنری مرمت و موزه داری حلال ها و رنگ برها چسب آلات موسیقی
3 سؤال 1 سؤال 1 سؤال 1 سؤال 2 سؤال

 

نکات مهم در بودجه‌بندی رشتۀ زبان

در سال‌های اخیر آنچه از کنکور زبان عیان شده این بوده که بیشتر این سؤالات مطابق با قاعدهای همیشگی مطرح می‌شوند و منابع اصلی آن هم کتاب زبان پایه‌های دهم تا دوازدهم خواهد بود. بودجه‌بندی زبان کنکور هم مانند دیگر رشته‌ها به دو بخش دروس عمومی و تخصصی تقسیم می‌شود. ترتیب و تعداد سؤالات و منابع دروس عمومی رشتۀ زبان کاملاً با دیگر رشته‌ها مطابقت دارد؛ بنابراین از تکرار می‌پرهیزیم و به بودجه‌بندی زبان انگلیسی کنکور در بخش تخصصی آن می‌پردازیم.

در این رشته شاید نتوان به طور دقیق تعداد سؤالات هر کتاب در کنکور را گفت چراکه سؤالات معمولاً به صورت ترکیبی مطرح می‌شوند؛ اما قاعده مشخص است. در دفترچۀ تخصصی تعداد سؤالات کنکور زبان 70 عدد است و 105 دقیقه زمان پاسخگویی در اختیار داوطلب قرار دارد. قاعدۀ این سؤالات به شرح زیر است.

واژگان گرامر کاربرد زبان ترتیب واژه کلوز تست ریدینگ
15 سؤال 10 سؤال 10 سؤال 5 سؤال 10 سؤال 20 سؤال

 

 

پرسش پاسخ

کنکور تجربی چند سوال دارد؟
همان‌طور که در بالا به این مسئله اشاره شد کنکور در تمامی رشته‌ها دو بخش دارد: بخش عمومی و بخش تخصصی. بخش عمومی برای همه یکسان است و 100 تست را شامل می‌شود اما دفترچه‌های تخصصی با هم متفاوت‌اند. در رشتۀ تجربی تعداد سؤالات کنکور تجربی 170 سؤال است و مدت زمان پاسخگویی آن 175 دقیقه است. پس در مجموع تعداد سؤالات کنکور سراسری در رشتۀ تجربی 270 تست خواهد بود.

 

کنکور ریاضی چند سوال دارد؟

مطابق بودجه‌بندی کنکور سراسری در رشتۀ ریاضی علاوه‌بر 100 سؤال عمومی 135 سؤال تخصصی مطرح می‌شود که زمان پاسخگویی آن 175 دقیقه است.

 

کنکور انسانی چند سوال دارد؟

در کنکور انسانی تعداد سؤالات تخصصی 180 تست است و مدت زمان پاسخگویی آن 165 دقیقه برآورد شده است (البته به غیر از دفترچۀ عمومی).

 

کنکور هنر چند سوال دارد؟

کنکور هنر 160 سؤال تخصصی در کنار 100 سؤال عمومی دارد و 165 دقیقه برای پاسخ به دفترچۀ تخصصی فرصت هست.

 

کنکور زبان چند سوال دارد؟

همن‌طور که در بخش بودجه‌بندی کنکور زبان توضیح دادیم تعداد سؤالات کنکور زبان 70 تست و زمان پاسخگویی آن 105 دقیقه است که البته این رشته هم 100 تست دروس عمومی را دارد.